Til 2024 Menu
Johannes Åbenbaring 2
af Rick Joyner

Vi bliver lovet en velsignelse bare for at læse Johannes Åbenbaring, som det står i Åb. 1:3: "Salig er den, der læser og de, der hører ordene i denne profeti, og holder det, som er skrevet i den." I Åb. 22:7 er vi lovet: "Velsignet er den, der holder ordene i profetien i denne bog." Så der er en velsignelse for at læse Johannes Åbenbaring og en anden for at give agt på den. Vores mål må være at læse den, at forstå den og være opmærksom på den, som betyder at blive forvandlet af den.

Når dette er forstået, lad os også tage hensyn til historiens advarsler, da sekter og kulter er opstået i historien, fordi de troede, at de havde særlige forståelser af Guds ord. Lad os, mens vi begynder dette studium, bede Herren om, at han vil våge over vores hjerter for enhver stolthed, der ville føre os til en sådan vildfarelse. Lad os nærme os Guds ord med ydmyghed, demonstreret ved vores afhængighed af Helligånden til at lede os ind i al sandhed, vel vidende at al sandhed findes i Jesus. Lad de åbenbaringer, der udspringer af dette studium, føre os til ham.

Igen, det burde være ydmygende at huske på, at uanset hvor meget forståelse vi får til noget, "ved vi delvist, og vi profeterer delvist" (se 1 Kor 13:9). At vide det meste, vi nogensinde får om noget, er "delvis", dette burde tvinge os til at forblive ydmyge og lærevillige nok til at modtage fra andre, velvidende at vi har brug for det, der er blevet givet til andre, for at have den fuldstændige forståelse. Så vi vil inkludere i vores undersøgelse mange ting, der kommer fra åbenbaringen givet til andre, når det, de har, passer.

Daniel og Johannes havde en usædvanlig udveksling med engle for at modtage de åbenbaringer, der blev givet dem. Jeg har bedt om, at de samme engle, som var med til at give dem de åbenbaringer, de modtog, bliver sendt til os for at hjælpe os med at forstå Daniels bøger og Johannes Åbenbaring. Jeg har modtaget Guds løfte om, at han vil gøre dette.

Fordi kulter og sekter er begyndt med en åbenbaring fra en engel, der gik ud over Skriften, ønsker vi at teste ånderne. Dette kan være udfordrende, fordi engle ikke er "Gerber-babyer." De kan være ekstremt skræmmende, men de forventer, at vi er kloge nok til at teste dem. De ved godt, hvor bedragende "lysets engle," som faktisk er faldne engle, kan være. Så vi bør aldrig betragte enhver åbenbaring eller lære som legitim, der går ud over, hvad der står skrevet i Skriften.

Profeti er Gud, der taler til os, ligesom skrifterne er Gud tale til os. De har dog hver deres formål, der er særskilt og gøre indgreb i hinanden. Kun skrifterne er grundlaget for læren eller kirkens lære. Profeti gives aldrig for lære, men for at åbenbare Herrens strategiske vilje – Herrens specifikke ledelse for os i specifikke situationer – såvel som forholdet til ham. Profeti kan hjælpe med at belyse Skriften, som vi ser flere gange i Skriften. Det er dog aldrig givet som grundlag for en ny lære, som ikke er etableret i Skriften. Hvis Jesus, som er Ordet, ville tage sit standpunkt ved at sige: "Der står skrevet," hvor meget mere skal vi basere al lære på det skrevne ord?

Nogle hævder, at vi ikke længere har brug for profetier, fordi Bibelen er perfekt og fuldstændig. Den er perfekt og fuldstændigt til lære, men den blev ikke givet med henblik på personlig vejledning, selvom Ånden til tider kan oplyse Skrifterne, som vi kan tage som vejledning. Selv under den gamle pagt, næsten hver gang Israel blev formanet til at holde Herrens befalinger, blev de også bedt om at "giv agt på hans røst." Guds folk har altid været forpligtet til at kende Herrens røst, ikke blot adlyde befalinger.

Kristne er kaldet til at være Kristi brud. Næsten ingen brud ville ønske, at hendes brudgom sagde på deres bryllupsdag: "Kære, jeg elsker dig så højt, at jeg skrev en bog, der forklarer alt, hvad jeg forventer af dig i vores forhold, så jeg aldrig behøver at tale med dig igen." Hvilken slags ægteskab ville det være? Som Francis Frangipane plejede at sige: "Vi er ikke kaldet til at følge en manual, men snarere Emmanuel."

Tak Gud for hans bog. Læs den. Studer den. Adlyd den. Men sørg for at følge Lammet selv.

Til 41
OP